sreda, 5. december 2012

Prvi koraki - 01.dan


Nadaljujem. Drevesca s sestavnimi deli so oprana in posušena, kratka raziskava o letalu narejena, orodje imam, barve so pripravljene, torej lahko pričnem z gradnjo makete.

Začel bom pri pilotski kabini in motorju, torej pri prvih dveh korakih sestavnice.
Z drevesc odstranim sestavne dele št.: 1, 2, 3, 4, 5, 6 in 7 ter obe polovici trupa in še vse tri dele krila.

Kako to storim? Vzamem ščipalke za plastiko ter odščipnem na sredini popkovine. V drugi roki držim drevesce in del, ki ga odstranjujem, da preprečim njegovo izstrelitev na drugi konec sobe. (kjer ga verjetno ne bom nikoli več našel) (pozor: sestavnih delov z drevesc nikoli ne trgamo ali lomimo)
Nekatere dele je enostavneje izrezati z modelarskim skalpelom, v katerega je vpeto zaobljeno rezilo. (to velja za tiste, kateri imajo zelo kratko popkovino in katere lahko prislonimo ob delovno ploskev; del odrežem na sredini popkovine in ga med rezanjem seveda držim z drugo roko)
Krmilno palico odščipnem, vendar ne na sredini popkovine, ker je le ta zelo kratka, temveč na delu drevesca ob številki. Seveda jo med ščipanjem držim, da ne poleti neznano kam.
Na ta način odstranim vse zgoraj omenjene sestavne dele.

Nato sledi grobo odstranjevanje ostankov popkovine. Z manjšim olfa nožem ali modelarskim skalpelom jo odrežem.
Popkovino odrežem tako, da jo nakaj desetink milimetra ostane na sestavnem delu.
Popkovino na ploščatih delih preprosto odrežem ob podlagi. (pri tem pazim, da je nekaj destink mm ostane na delu)
Najbolj delikatno je odstranjevanje popkovine z zelo majhnih sestavnih delov, v našem primeru s krmilne palice. Tu si pomagam s posebno prijemalko. Za njeno izdelavo potrebujem: UHU Patafix, okrogle zobotrebce in manjši olfa nož.
Vzamem dva pasova Patafix-a, ki ju zgnetem v kepico. (nasvet: Patafix najbolje lepi, ko ga z gnetenjem segrejemo)
Vzamem zobotrebec in mu na enem koncu odrežem konico,
na drugi konec pa nalepim kroglico Patafix-a, ki ga oblikujem v konico. S to prijemalko primem krmilno palico in ji odrežem popkovino.
Nato sledi brušenje.

Nekaj osnovnih napotkov. Pri brušenju velja naslednje načelo: Enostavneje je odvzeti, kot dodati, kar pomeni, da brusimo s t.i. 'lahko roko' (ne hitro in s silo, temveč počasi in z občutkom - nasploh v maketarstvu velja pravilo 'lahke roke'). Brusimo z brusilkami, na katerih sta nalepljena brusna papirja #400 in #800. (#400 za grobo brušenje in #800 za fino brušenje) Z #400 na grobo odbrusimo ostanek popkovine, z #800 pa na fino. Med brušenjem večkrat postopek prekinemo, del očistimo s tršim ploščatim čopičem in preverimo napredek.

Krmilno palico vpnem v škarjasto pinceto in z mikro brusilko odbrusim ostanek popkovine in livarski šiv (to je črta, ki nastane na stiku dveh kalupov in običajno poteka po sredini dela).
Nato pobrusim še vrh ročaja palice, kjer je manjša stopnička, katera je posledica malenkost zamaknjenih kalupov.
Pri brušenju moramo paziti, da brusimo vedno vzporedno z ravnino brušenja.

Brusimo z brusilko primerne velikosti in vedno najprej z #400 in nato še z #800. 
Tako izgleda odbrušena popkovina.
Pri motorju najprej s konico modelarskega skalpela previdno odrežem ostanek popkovine (desetinko mm jo pustimo na delu),
jo odbrusim z mikro brusilko (najprej #400, nato #800)
in nazadnje pobrušeno površino očistim s tršim ploščatim čopičem.
Z obeh polovic trupa ostanke popkovine le odrežem in jih ne brusim (to bom storil po lepljenju trupa). (POZOR: Nikoli ne režemo tako, kot je prikazano na spodnji sliki, ker se lahko poškodujemo. Režemo tako, da del položimo na delovno ploskev in popkovino odrežemo. Na sliki prikazan način rezanja je zelo nevaren, uporabil sem ga zgolj za nazornejši prikaz. Če pa res ne gre drugače, si na blazinico palca nalepimo tri sloje samolepilnega traku.)
Na spodnji sliki je prikazan pravilen način rezanja ostankov popkovine.
In odrezana popkovina (dobro destinko mm naj jo ostane na trupu).
Enako storim še na vseh delih krila.
Na sliki je prikazana popkovina z delom drevesca,
katero odrežem in pobrusim.
Sedaj sledi testno prileganje (ang.: dry fitting) sestavnih delov. Najprej preverim, če imam vse sestavne dele.

Ne, pozabil sem na kontrolno ploščo in na os motorja. Oba dela s ščipalkami odstranim z drevesca 
in ju očistim ostankov popkovine, kakor je razloženo v predhodnih korakih.
Tako, vsi potrebni deli so odstranjeni z drevesc in očiščeni ostankov popkovine.
Pred testnim prileganjem še preverim notranjost pilotske kabine na obeh polovicah trupa.

Izkaže se, da je na krogcih (ang.: pin marks) (kateri so posledica izmetalnih zatičev) nekaj livarskega filma,
katerega z modelarskim skalpelom, v katerega je vpeto zaobljeno rezilo,
enostavno postrgam.
Po strganju po potrebi še pobrusim. (pozor: če so t.i. pin marks globlji, jih ne strgamo, temveč kitamo)
Sedaj bom s Patafix-om začasno prilepil dno pilotske kabine. Kako to storim? S kepice Patafix-a vzamem majhno kroglico in jo posvaljkam, da dobim tanko kačico.
Kačico prilepim na stranice dela
in del prilepim na njegovo mesto v desno polovico trupa. Enako storim še z zadnjo steno motorja.
Sedaj je vse pripravljeno, da združim obe polovici trupa in vse tri dele krila.
Na rob delovne ploskve nalepim večje število (cca. 15) trakcev iz samolepilnega modrega krep traku.
Na zadnjo stran motorja še prilepim dva koščka Patafix-a
in vse skupaj sestavim ter fiksiram s trakci samolepilnega traku. Pri sestavljanju sem pozoren, da vsi deli tesno prilegajo in da ne delam na silo.
Nato celoto pregledam in poiščem kritična mesta (kjer prileganje ni popolno). Prvi problem se pojavi na hrbtišču za pilotsko kabino - špranja,
drugi na stiku kril s trupom - zopet špranja
in tretji v kolesnem prostoru repnega kolesa - uganili ste, ponovno špranja.
Ostali stiki so zadovoljivi.

Nato odstranim samolepilne trakce. Z ostrim zobotrebcem dvignem rob
in trakec s pinceto odstranim.
Nato odstranim še oba notranja dela. Na stikih ostanejo koščki Patafix-a,
katere s srednje velikim kosom Patafix-a z rahlimi pritiski odstranim. Če mi kje to ne uspe popolnoma, si pomagam še z zobotrebcem.
Sedaj preverim, kje tiči vzrok za prvo špranjo (hrbtišče za pilotsko kabino).   

Problem je v pin mark-u, okoli katerega se je nabral livarski film in sicer na obeh polovicah trupa.
Oba pin mark-a rahlo pobrusim in še enkrat preverim prileganje.
Sedaj je stik zadovoljiv. Ostala dva problema - špranji bom reševal kasneje in sicer s kitom.

Nato v desno polovico trupa prilepim zadnjo steno motorja. Na njo s priloženim čopičem natančno (le na stično površino) nanesem lepilo (Revell Contacta Liquid) in jo vlepim na njeno mesto (za pomoč mi je sestavnica - 3. korak).
Dokler je lepilo še mokro, namestim (brez lepljenja) drugo polovico trupa in motor, ter vse skupaj nacentriram. Če tega nebi storil, bi bil motor preveč v desno, torej izven osi letala, tega seveda nočem)
Obe polovici trupa še fiksiram s samolepilnimi trakci.

Sedaj bom steno motorja na notranji strani še dodatno učvrstil z nekaj kapljicami Revell Contacta Professional. To lepilo ima zelo tanko iglo za nanašanje, katera se rada zamaši. V tem primeru vzamem tanko žičko in z njo očistim notranjost igle
ter na kosu toaletnega papirja preverim, če lepilo teče.
Nato na notranji (nevidni) stik stene in desne polovice trupa dodam nekaj kapljic lepila (pozor: lepilo dodajam na tisto polovico trupa, v katero ja stena vlepljena - v mojem primeru je to desna, sicer bom imel velik problem - ko se bo lepilo posušilo, bo zlepilo obe polovici trupa, kar pa za sedaj definitivno še nočem).
Nato trup poležem na njegovo desno stran. S tem preprečim, da bi lepilo steklo na levo (nezalepljeno) polovico.
Vse skupaj pustim stati 24h !!!, da se lepilo v celoti posuši.

Tako, to bo za danes vse.

0 komentarji:

Objavite komentar

QR Svet v malem

QR Svet v malem
Scan and build your model

FESTIVAL SVM 2013

1. in 2. 6. 2013

Po šestih uspešnih razstavah vam z veseljem sporočamo, da bo FESTIVAL SVM 2013 v soboto in nedeljo (1.6 in 2.6.2013) v Kranju. Razstava plastičnih maket, miniaturne železnice, razstava LEGO, WARHAMMER igre, leseni modeli... Vabljeni!

Maketarski krožek 2012/2013

PONEDELJEK:
- O.Š. Simona Jenka ob 15.00 do 16.30 v Tehnični učilnici
- O.Š. Naklo ob 17.00 do 18.30 v Tehnični učilnici
- OŠ Vižmarje-Brod od 17.00 do 18.30 v Tehniki
TOREK:
- O.Š. Šenčur ob 15.00 do 16.30 v Tehnični učilnici
- O.Š. Davorina Jenka Cerklje od 17.00 do 18.30 v Tehniki
SREDA:
- O.Š. jakoba Aljaža ob 15.00 do 16.30 v Tehnični učilnici
-O.Š. Matije Čopa ob 16.00 do 17.30 v Likovni učilnici
ČETRTEK:
- O.Š. Franceta Prešerna ob 15.00 do 16.30 v Teniki
- O.Š. Stražišče ob 17.00 do 18.30 v Tehnični učilnici

*Krožki se izvajajo enkrat na teden po 2 šolski uri (90 minut)

Plastično maketarstvo

Plastično maketarstvo je sestavljanje, izdelovanje in barvanje plastičnih delčkov v celoto, pri čemer izdelovalec maket v podanem merilu stremi k čim boljšemu kopiranju pravega predmeta. Pri mladih tovrstna dejavnost vzpodbuja natančnost, preciznost in zavzetost, ki slehernemu posamezniku koristi v vsakdanjem življenju. Že vrsto let na območju Gorenjske in Ljubljanske regije na desetih osnovnih šolah vodimo najštevilčnejši maketarski krožek v Sloveniji

Oznake

Svet v malem BLOGI

Društvo Svet v malem

Društvo za vzpodbujanje kreativnosti Svet v malem je prostovoljno, samostojno, nepridobitno združenje, ki združuje:

- izdelovalce plastičnih maket,

- ljubitelje kovinskih maket,

- ljubitelje pomanjšanih železnic,

- zbiralce unikatnih zbirk,

- modelarstva,

- in vseh, ki se tako ali drugače ukvarjajo z dejavnostmi, ki vzpodbujajo kreativnost,

- ljubitelje Družabnih iger.